DAG 13 cultuurhappen in ST.AUGUSTINE

28 september 2012 - Kissimmee, Florida, Verenigde Staten

"t is nu 7.30 en na een onrustige nacht (laat ik 't zo zeggen de ontlasting was niet zo stevig als ik gewend ben :-)) ),stap ik in de keuken bijna op een hagedisje wat gisteravond blijkbaar naar binnen is geglipt.Mijn buik is nog wat onrustig,maar 't is tijd om de dag van gisteren te recapituleren.Na t ontbijt (perfect gemaakt en geserveerd door Miranda),gaan we om 9.45 op weg naar st.AUGUSTINE.Hehe eindelijk echte vakantie,er worden wat kilometers gehapt vandaag.

Op de relaxte geluiden van DOE MAAR glijden we over de highway.Luid meebleirend gaan we iets meer dan 200 km noordwaards naar de oostkust van Florida.Ondanks dat hier de weg bij lange na niet zo interessant is als in 't zuidwesten (Highway 1 langs de oceaan,of wanneer je Sedona binnenrijdt) geniet ik met volle teugen van dit ritje in de zon ('t is alweer 84 fahrenheit zo vroeg in de morgen)We rijden langs vanallerhande mooie trucks en vreemd uitziende auto's.We passeren een truck met de opdruk PENSKE....een opdruk die inmiddels niet misstaan had op ons autooke :-))

Om 11.45 komen we aan in st AUGUSTINE.Dit is de oudst permanent bewoonde europese nederzetting op Amerikaanse bodem."t stadje werd in 1565 gesticht door de Spaanse admiraal PEDRO MENENDEZ de AVILES, die iets verder naar 't.......genoeg geschiedenisles,''t ziet er hier in ieder geval oud uit....

We parkeren de auto voor heel de dag bij 't visitor center,nemen een kaart van de omgeving en gaan op weg.Het is hier echt prachtig,kleine smalle straatjes met links en rechts (vooral rechts) kleine boetiekjes en kroegjes,eettentjes en natuurlijk de historische oude originele gebouwtjes.We lopen o.a langs de oudste houten school van de USA."t weer zit mee en gelukkig zijn we hier en niet in zo'n vervelende,saaie overpricede MALL met zijn merkwinkels.Dit is wat we zochten.Iedereen is hier ook harstikke vriendelijk.In de meeste boetiekjes proberen de mensen een praatje met je te maken,niet van die slijmerige ""How are youtjes zoals we van de grote winkels gewend zijn.""In een boetiekje met supermooie handgemaakte geckootjes raken we aan de praat met de eigenaresse die 't wel interessant vond dat we in SEDONA (2 jaar geleden) waren geweest.Daar haalde ze al haar handgemaakte spulletjes vandaan.Echt mooi spul hier maar wel aan de prijzige kant.Mamma Gecko koste maar liefst $199.

We zijn wel toe aan een bakske koffie.We stoppen in 't Mi CASA cafe,waar je op de gezellige en sfeervolle binnenplaats .Geen koffie,dan maar een ijskoude dan.We zitten hier fantastisch.Een gezellig tuintje waar een bandje 2 gitaristen en en wasbordje (die ben ik inmiddels kwijt!!!) muziek zitten te maken.Hier zouden we wel heel de dag kunnen blijven zitten ,zo gezellig is 't hier.Inmiddels druipt er steeds meer volk binnen en begint 't steeds gezelliger te worden.Ik moet echter mijn bierinname aan banden leggen,maar Miranda klokt vrolijk een aantal WOODCHUCK hardciders weg.Wa is dr mooier dan prachtig weer een leuk kroegje met livemuziek en de vrouw waar je van houd (SLIJM) aan je zij.Miranda heeft inmiddels aangepapt met een hondje wat aan de bar zit."t is een hulphondje wat waarschuwt als zijn baasje (die ook niet vies is van een paar pilsjes) een astma-aanval krijgt.We hadden 't hier nog wel uren vol kunnen houden maar na zo'n 1 1/2 uur gaan we weer op pad.

Ontelbare kleine leuke winkeltjes en opmerkingen over Mirandas haren later stoppen we bij een vrouwke die Miranda's wenkbrauwen wel ff onder handen wil nemen.Ik zeg tegen 't vrouwtje dat ze wel wat moet laten staan ,maar ze verzekerd ons dat ze een ""professional"" is.Als een ware dolle neemt ze een touwtje in de hand en begint vliegensvlug aan Miranda's gezicht te plukken.Na een aantal minuten kan Miranda het resultaat bekijken.Oh wat is ze er blij mee (ik zie echter weinig verschil,maar ja).

Tijd om naar 't fort van CASTILLO de SAN MARCOS te lopen.Een mooie wandeling langs de kust in 't stralende zonnetje (de piet paulusmaatjes zaten er weer aardig langs vandaag!!!).We zijn nog net op tijd en zijn de laatsten die naar binnen mogen."t is niet echt Miranda's ding zo'n fort,maar ook zij vindt 't leuk om hier een tijdje rond te lopen.Een prachtige plek om nog prachtigere foto's te schieten.'t valt wel op da die spanjaardjes niet erg groot waren toendertijd.Wat een kleine bedjes.Meer een formaatje Roel v Velzen.

Na wat cultuur is 't weer tijd cvoor de innerlijke mensch.We lopen wat rond en stoppen bij Scarlett O'Hara's.Een houten restaurantje waar we buiten op 't terras kunnen gaan eten.Gezellig,toen nog wel!!"t is weer happy hour (2 voor 1 ,maar voor de Mojito van Miranda gaat dat niet op.Ik bestel de traditionel Southern Chicken en mijn wederhelft neemt de 5 oz Filet Mignon. Ineens horen we een hoop kabaal en stopt er naast ons terras een auto met een luid schreeuwende gast daarin.Wat gaat die tekeer ,ik dacht eerst dat 't een toneelstukje was maar Miranda had gelijk door dat er iets niet in de haak was..De bitches hier en daar vliegen over en weer en de gast stapt helemaal over de zeik uit met een mes zwaaiend van minimaal 30cm.(dit gebeurd allemaal recht voor onze ogen.)Inmiddels roept een meisje achter ons keihard PSYCHO naar de maffe gast,waarna Miranda naar 't meiske roept ""houwtoe mond""Gelukkig stapt de mafketel nu in en rijdt met piepende bandjes de bocht om.Ja ge maakt wa mee hier (gisteravond was er vlakbij ons in een chinees restaurant al een vrouwke in haar hoofd geschoten,die inmiddels is overleden,ook is er even verderop een omaatje van 82 door een alligator een arm afgebeten,only in America zou ik zeggen).Inmiddels is de rust wedergekeerd en kunnen we verder met ons maal.Lekker kluiven aan een kippetje is nooit weg.Even later komen er 2 politie agenten op de fiets aan.Bij ons terras staan ze in 't rond te kijken en vragen aan ons of we wat gezien hebben hier.Yep een witte sedan roep ik,waarna een meiske achter mij roept een witte mercedes.Hoe lang geleden?? Ik roep 3 minuten,'t meiske roept 5 minuten en Miranda gooit er een kwartiertje overheen!!!!.Gelukkig sturen we ze allemaal wel links de bocht om.De perceptie van bepaalde gebeurtenissen is voor iedereen heel anders blijkt wel.Ik denk overigens niet dat die 2 keystone cops nog veel hebben kunnen doen op da fietske,waar zijn die stoere amerikaanse COPS??!!.

"t is tijd om weer te gaan en met FISH met zijn Rootin'tootin'cowboys,lucky,little lady's at the waterin'hole schallend door de boxen gaan we op weg voor 2 uurkes rijplezier.Op een auto die in 't pikdonker zijn lichten niet aan heeft en een toeterende truck achter me die vindt dat ik wel erg op mn gemak rijdt na,is 't een relaxte rit terug naar huis.Thuis gekomen is de parkeerplaats voor ons hutje afgezet en moeten we even verderop parkeren.No problem lijkt me.

Een prachtige en enerverende dag hebben we weer achter de rug.We drinken buiten nog wat en dan is 't tijd om ons nestje op te zoeken.Morgen rustig aan,onze laatste dag hier voor we naar CRYSTAL RIVER vertrekken.

Met een ooooooh wat zijn die spanjolen klein gierend door mn hoofd doe ik mijn ogen dicht,klaar voor een nieuwe,mooie dag,slaap lekker......

1. Mam enpap:
    28 september 2012
    zo maak je nog eenswat in het wilde westen
  2. Vic en faatje:
    28 september 2012
    gullie het wir een skon stukske fotograffie afgelevert!
    bami in hoogpolig tapijt!miranda met dur mojito, een ristke kannonun,en niet te vergeten een hupke schildpadden.
    ut is wir een schonne dag geweest doar in de USA!
    Alvast een goeie reis naar de volgende stek en tot horus
    GROETEN VIC