DAG 10 Neem je EPCOT(er) mee...

25 september 2012 - Kissimmee, Florida, Verenigde Staten

Het is alweer 24 september en om 7 uur sta ik alweer naast mijn bed.Ik zet wat thee,schuif een stokbrood in de oven en jawel kook een eitje.Breakfasttime.Ondertussen wordt er op de deur gebonkt.Een vrouwtje staat met een volle zak met nieuwe handdoeken voor de deur.Of ik deze wil??Lijkt me wel ja we zijn niet van plan de oude (die bijna op waren) te recycelen.Ik krijg ook een lege zak in mijn hand geduwd met de mededeling dat ik deze kan vullen met de vuile handdoeken en ze gewoon voor op de parkeerplaats kan dumpen.Zo gezegd zo gedaan.

Toen ik een klein bamietje was heb ik ooit een film op tv gezien over EPCOT en dit was 't begin voor mijn fasinatie met de USA."t is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen om hier eens heen te kunnen.Vandaag is dit moment.

Om 8.45 vertrekken we naar Disney's EPCOT,een pretpark maar dan vooral gericht op geschiedenis en toekomst,vooral voor kinderen zijn hier veel dingen te doen waar je wat van kan leren.Iets over 9 (na weer $14 voor parkeren betaald te hebben) doemt de bekende grote bol op bij de ingang van EPCOT.Hiermee is 't begonnen ,met die Bol.We kopen een (niet normaal zo duur $89 pp ) kaartje en na alweer een vingerscan  kunnen we naar binnen."t is weer prachtig weer vandaag en de zon brand alweer aardig op mijn kuitjes.

In de bol zit Spaceship Earth een ritje in karretjes langs de geschiedenis en toekomst vd mens.Normaal zijn we niet zo weg van deze ritjes langs bewegende poppen maar deze keer is 't toch anders."t karretje is interactief en heeft een schermpje waar we allerlei vragen moeten beantwoorden.Op een gegeven moment komt er een fimpje voorbij met beide ondergetekenden in de hoofdrollen.We lopen als een soort stripfiguren (met Onze hoofden) door een toekomstige wereld.Na 't ritje kom je in een zaal met vanallerhande computers waar je vanalles kunt doen.1 vd computers geeft de mogelijkheid om na invoering van je email adres 't fimpje naar huis te laten sturen.Mooi man.Minder mooi is 't feit dat onze filmpjes dr net weer NIET tussen staan.Hebben wij weer.

Onze koukleum Miranda is minder gecharmeerd vd attracties hier,ze zijn bijna allemaal binnen en de airco's draaien hier op zijn amerikaans NonStop.We lopen hierna eerst naar SOARIN'' 1 vd hoofdattracties hier.We halen een fastpass ticket (dit is een ticket waarbij je later op de dag op een afgesproken tijdstip via een speciale rij gewoon door kunt lopen,langs alle andere wachtenden af.)Na 't halen van de fastpass zien we dat er bij de gewone rij helemaal niemand staat.We lopen dus maar meteen naar binnen.Om de bocht echter staan we toch in de rij.Een omproepster meld dat de wachtijd vanaf hier net verhoogd is  (en we zijn alweer omgedraaid) naar 70 minuten.We betalen hier geen $89 om heel de dag in de kou in de rij staan.Dan maar eerst ff een bak koffie en een broodje.Dit park moet toch echt wel 't toppunt van puur amerikaans kapitalisme zijn. $25 lichter verlaten we de eettent.

Nextup is MISSION SPACE,een raketlanceringssimulatie (mooi woord),waarbij je in een cabine een vlucht naar mars ondergaat.Er zijn 2 versies van en wij nemen de zware.Man man man wat een druk komt er bij deze attractie op je kop te staan.We hadden allebei na 5 seconden al willen vertrekken.Kotsmisselijk komen we uit de cabine.Gadverdamme een half uur later tolt mijn hoofd nog.Aangezien de grootste attractie hier TEST TRACK gesloten is .(dr had wel $10 vd prijs gemogen dus) lopen we door naar WORLD SHOWCASE."t 2e (thema) gedeelte van het park waar bepaalde landen tot in perfectie na zijn gebouwd (wel iets kleiner natuurlijk).Eerste stop MEXICO."t is allemaal echt prachtig gemaakt hier en elk land heeft zijn eigen restaurantjes (met plaatselijke delicatessen) en de onvermijdelijke winkeltjes met typische snuisterijen van elk land.De prijzen in Mexico zijn ook weer niet te versmaden.Miranda neemt een klein houten Geckootje en zet deze na 't zien vd prijs weer snel terug $115 voor een (handgemaakt,maar dan nog!!!) beeldje van zo'n 6 cm.Een houten beeldje van zo'n 20 cm hoog moet $500 kosten.Ik heb wel een creditcard bij maar dit gaat toch ff iets te ver.Mijn droom van EPCOT begint langzaam maar zeker in duigen te vallen.

Land na land lopen we af en 't valt op hoe maf die amerikanen nu eigenlijk echt zijn.Volwassen mensen lopen heel de dag met de meest achterlijke Mickey Mouse hoedjes op door 't park.Oude opaatjes en omaatjes in M M shirts.Hele gezinnen in scootmobiels.(je kan deze huren voor $25)."t is duidelijk dat de mensen hier zo lui zijn dat zelfs jongeren die gewoon kunnen lopen met een scootmobiel door 't park karren,belachelijk.(je krijgt bij attracties wel voorrang met zo'n ding,maar toch!!!!).En dan hebben we 't nog niet eens gehad over de STROLLER epidemie hier.Duizenden,maar dan ook duizenden STROLLERs(kinderwagens) worden er door 't park voortgeduwd.Niet alleen met baby's maar kinderen die zelf gemakkelijk kunnen lopen zitten vastgesnoerd in de ontelbare karretjes.Er zijn hier bij de attracties speciale parkeerplaatsen gecreeerd voor deze strollers.10 tallen ,honderden karretjes bij elkaar langs de kant.Die mensen zijn heel de dag bezig om elke keer hun eigen karretje er tussen uit te zoeken.Je bent hier de helft vd dag bezig om buggy's en scootmobiels te ontwijken.Overal in 't park staan fotomomenten met bekende disneyfiguren.Wat ben ik blijdat we geen kinderen hebben zeg.Rijen en rijen lang staan de Ouders met kinderen met strollers te wachten voor 5 seconden met een disneykarakter.En die kinderen willen natuurlijk met elk disneyfiguur op de foto.Geen wonder dat eer gezegd wordt dat je minimaal 2 dagen nodig hebt om dit park in zijn geheel te zien.Nou wij niet.....

We besluiten om bij de Irish Pub ff een BASS ALE en een woodpeckertje voor Miranda naar binnen te werken.De pootjes beginnen aardig zeer te doen nu."t is inmiddels tijd voor onze Fastpass afspraak bij SOARIN '.We kunnen inderdaad zo doorlopen .Was de atrtractie 't waard?? Nee niet echt."t is een mooie vlucht over 't westen van de USA in een hanglider achtig karretje maar echt spectaculair wordt 't nergens.

We doen nog ff Canada aan en na een rondje gelopen te hebben komen we automatisch in een ruimte waar we niet meer uit terug kunnen.Na lang wachten krijgen we een 360 graden film over Canada voorgeschoteld.Hier zitten we echt niet op te wachten.Mijn droom van EPCOT begint aardig in duigen te vallen en eigenlijk hebben we 't wel een beetje gehad hier.Miranda koopt nog een paar CROCS (met Mickey Mouse opdruk) en beginnen met vermoeide pootjes aan een lange wandeling naar de uitgang."t is toch alweer na 6sen en dus is 't ook wel mooi geweest voor vandaag.Al bij al is de reden voor mijn fasinatie met de USA een behoorlijke tegenvaller gebleken.Weinig Thrillrides,Torenhoge prijzen,achterlijke amerikanen, 't was niet mijn droom die ik hier beleefde.Al bij al was 't toch een leuke dag,was 't alleen maar om de lol die we hebben gehad om die gekke americanos....

Ik had al veel gehoord over "t OUTBACK restaurant en wilde onze dag goed afsluiten.Vlakbij onze cabana zit er eentje,dus de keus was gemakkelijk.De outback is een australisch steakhouse,leuk aangekleed van binnen en met een relaxte sfeer.Bij binnenkomst blijkt 't happy hour te zijn (we zijn met de auto dus hier heb ik niet veel aan!!!).

We bestellen een AHI TUNA to share en Miranda neemt de Kip met bacon /champgnons en gesmolten kaas,dit afgeblust met een overheerlijke Strawberry Sangria(2 voor 1).Ik neem de combi van Barbie (bbq) chicken en de baby ribs ,en 1 grote Foster's voor de dorst.Aangezien de toetjes er hier erg goed uitzien en we nog een beetje ruimte hebben nemen we een trio (hoehaaaa) to share.Er wordt ons een schaal voorgeschoteld met een stuk Carrotcake,cheesecake en een pecanbrownie met vanilleijs.Als dit eigenlijk een portie voor 1 is begrijp ik gelijk weer 't formaat van zoveel amerikanen.

Na 't eten nemen we nog een afzakkertje in onze serre en gaat Miranda vroeg naar bed en laadt ik nog ff de foto's in van vandaag en haal mijn scheermes maar weer eens tevoorschijn voor een nodige beurt.Ik kijk nog ff Voetbal International (Yep de wifi is hier verrekes goed) en met toch nog een lach op mijn gezicht sluit ik ook mijn oogjes,

welterusten............

1. John:
    25 september 2012
    Fuck! Lekker duur daar allemaal. Maar goed dat je 2 jaar hebt gespaard..

Enne... Ik denk dat jij na deze vreetvakantie meer weegt dan ik!

Gr je toekomsige squash maatje
  2. Mam enpap:
    25 september 2012
    ja het kan niet altijd even goed zijn.
    toch lekker geeten
    groetjes uit Son
  3. Henry:
    26 september 2012
    Yep John heb mn korte broeken op de groei gekocht en de rek is er na 9 dagen al bijna uit :-))
  4. Henry:
    26 september 2012
    Pap/Mam vandaag was weer een topdag,niet getreurd....
    groetjes uit KISSIMMEE